Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Kolejnych sześć Impulsów dla Kolei Małopolskich

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
09-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
09-06-2025
Źródło:
Rynek Kolejowy/Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Kolejnych sześć Impulsów dla Kolei Małopolskich
fot. Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego
Po podpisaniu umowy wykonawczej Newag dostarczy kolejnych 6 elektrycznych zespołów trakcyjnych Impuls 2 dla samorządu województwa małopolskiego. Nowe jednostki zostaną dostarczone w pierwszej połowie 2028 roku. Zamówienie zostanie zrealizowane w ramach umowy ramowej, która obejmuje dostawę maksymalnie 25 pojazdów.

W ubiegłym roku na początku września samorząd województwa małopolskiego zawarł umowę z Newagiem na dostawę do 25 pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych Impuls 2. Maksymalna wartość kontraktu w ujęciu brutto ponad 1,1 mld zł, zaś realizację wszystkich dostaw przewidziano w okresie maksymalnie 4 lat. Pierwsza umowa wykonawcza na dostawę pierwszych 6 jednostek została podpisana krótko po zawarciu umowy ramowej, bo już pod koniec tego samego miesiąca. Ma ona zostać zrealizowana w przyszłym roku, aby możliwe było rozliczenie projektu ze współfinansowaniem ze środków unijnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

W dniu 6 czerwca samorządowe władze Małopolski zawarły z Newagiem kolejną umowę wykonawczą. Podobnie jak w przypadku pierwszej, dotyczy ona dostawy 6 pojazdów. Dostawy mają zostać zrealizowane w 2028 roku w pierwszym półroczu. Także w tym przypadku samorząd wojewódzki uzyskał dofinansowanie dla projektu ze środków unijnych, które pokryje aż 85% wydatków, których łączna wartość wynosi 330 mln zł. Jak czytamy w informacji prasowej, w każdym spośród dostarczonych składów do dyspozycji pasażerów będzie 236 miejsc siedzących. Uwzględniając miejsca stojące, każdy pojazd będzie w stanie pomieścić do 550 osób.

Przypomnijmy, że umowa ramowa z Newagiem obejmuje także świadczenie usługi utrzymania na poziomach od P1 do P4 przez okres 5 lat od dostawy każdego pojazdu. Zaskakiwać może fakt, iż w ogłoszonym pod koniec 2023 roku przetargu producent z Nowego Sącza złożył ofertę jako jedyny. Co więcej, rzeczony przetarg stanowił trzecie podejście samorządowych władz regionu do zakupu nowych jednostek elektrycznych – poprzednie dwa przetargi zostały unieważnione, ponieważ nie wpłynęła żadna oferta. Warto dodać, że Impulsy 2 w wariancie czteroczłonowym są obecne na małopolskich torach już dzisiaj. Co ciekawe, eksploatują je zarówno Koleje Małopolskie, jak i Polregio, które wykorzystują ich odpowiednio 4 oraz 5 sztuk. 

– To bardzo dobra informacja dla mieszkańców województwa małopolskiego oraz turystów, którzy podróżują kolejami po naszym regionie. Kolej w Małopolsce przeżywa renesans. Kolej w Małopolsce rozwija się – z roku na rok staje się coraz bardziej nowoczesna – komentuje cytowany w komunikacie prasowym Łukasz Smółka, wicemarszałek województwa małopolskiego. Podczas podpisania umowy obecni byli również wicemarszałek Witold Kozłowski, prezes zarządu Newagu Zbigniew Konieczek wraz z wiceprezesem Józefem Michalikiem, a także Radosław Włoszek, prezes zarządu Kolei Małopolskich, któremu towarzyszył Paweł Pachoł, wiceprezes zarządu spółki.

Podczas podpisania umowy samorządowcy zadeklarowali dążenie do realizacji zamówienia w pełnym zakresie, to jest dostawy wszystkich 25 pojazdów. Każdy z nich będzie w pełni dostosowany do obsługi potrzeb osób o ograniczonej mobilności, poruszających się na wózkach inwalidzkich, czy kobiet w ciąży, dzieci, osób starszych oraz pasażerów z ciężkim bagażem, w tym rowerami. – Udogodnieniem dla osób słabosłyszących, z aparatami słuchowymi będzie pętla indukcyjna na całej długości pojazdu. Komunikaty w pociągach będą wygłaszane w języku polskim oraz angielskim – czytamy w komunikacie prasowym.

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kolejny kraj z jednostkami bateryjnymi. Kiedy czas na Polskę?

Tabor i technika

Kolejny kraj z jednostkami bateryjnymi. Kiedy czas na Polskę?

Mikołaj Kobryński 07 czerwca 2025

RegioPantery podbijają Słowację

Tabor i technika

RegioPantery podbijają Słowację

Mikołaj Kobryński 05 czerwca 2025

Kolzamy Kolei Dolnośląskich na końcowym etapie odbiorów

Tabor i technika

LTG Cargo Polska kupi wagony kieszeniowe

Biznes

LTG Cargo Polska kupi wagony kieszeniowe

Mikołaj Kobryński 28 maja 2025

Alstom zainwestuje blisko 0,5 mld zł w Polsce

Tabor i technika

Województwo łódzkie kupi nawet 18 pięcioczłonowych EZT

Tabor i technika

Zobacz również:

Kolejny kraj z jednostkami bateryjnymi. Kiedy czas na Polskę?

Tabor i technika

Kolejny kraj z jednostkami bateryjnymi. Kiedy czas na Polskę?

Mikołaj Kobryński 07 czerwca 2025

RegioPantery podbijają Słowację

Tabor i technika

RegioPantery podbijają Słowację

Mikołaj Kobryński 05 czerwca 2025

Kolzamy Kolei Dolnośląskich na końcowym etapie odbiorów

Tabor i technika

LTG Cargo Polska kupi wagony kieszeniowe

Biznes

LTG Cargo Polska kupi wagony kieszeniowe

Mikołaj Kobryński 28 maja 2025

Alstom zainwestuje blisko 0,5 mld zł w Polsce

Tabor i technika

Województwo łódzkie kupi nawet 18 pięcioczłonowych EZT

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5