Po podpisaniu umowy wykonawczej Newag dostarczy kolejnych 6 elektrycznych zespołów trakcyjnych Impuls 2 dla samorządu województwa małopolskiego. Nowe jednostki zostaną dostarczone w pierwszej połowie 2028 roku. Zamówienie zostanie zrealizowane w ramach umowy ramowej, która obejmuje dostawę maksymalnie 25 pojazdów.
W ubiegłym roku na początku września samorząd województwa małopolskiego zawarł umowę z Newagiem na dostawę do 25 pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych Impuls 2. Maksymalna wartość kontraktu w ujęciu brutto ponad 1,1 mld zł, zaś realizację wszystkich dostaw przewidziano w okresie maksymalnie 4 lat. Pierwsza umowa wykonawcza na dostawę pierwszych 6 jednostek została podpisana krótko po zawarciu umowy ramowej, bo już pod koniec tego samego miesiąca. Ma ona zostać zrealizowana w przyszłym roku, aby możliwe było rozliczenie projektu ze współfinansowaniem ze środków unijnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
W dniu 6 czerwca samorządowe władze Małopolski zawarły z Newagiem kolejną umowę wykonawczą. Podobnie jak w przypadku pierwszej, dotyczy ona dostawy 6 pojazdów. Dostawy mają zostać zrealizowane w 2028 roku w pierwszym półroczu. Także w tym przypadku samorząd wojewódzki uzyskał dofinansowanie dla projektu ze środków unijnych, które pokryje aż 85% wydatków, których łączna wartość wynosi 330 mln zł. Jak czytamy w informacji prasowej, w każdym spośród dostarczonych składów do dyspozycji pasażerów będzie 236 miejsc siedzących. Uwzględniając miejsca stojące, każdy pojazd będzie w stanie pomieścić do 550 osób.
Przypomnijmy, że umowa ramowa z Newagiem obejmuje także świadczenie usługi utrzymania na poziomach od P1 do P4 przez okres 5 lat od dostawy każdego pojazdu. Zaskakiwać może fakt, iż w ogłoszonym pod koniec 2023 roku przetargu producent z Nowego Sącza złożył ofertę jako jedyny.
Co więcej, rzeczony przetarg stanowił trzecie podejście samorządowych władz regionu do zakupu nowych jednostek elektrycznych – poprzednie dwa przetargi zostały unieważnione, ponieważ nie wpłynęła żadna oferta. Warto dodać, że Impulsy 2 w wariancie czteroczłonowym są obecne na małopolskich torach już dzisiaj. Co ciekawe, eksploatują je zarówno Koleje Małopolskie, jak i Polregio, które wykorzystują ich odpowiednio 4 oraz 5 sztuk.
– To bardzo dobra informacja dla mieszkańców województwa małopolskiego oraz turystów, którzy podróżują kolejami po naszym regionie. Kolej w Małopolsce przeżywa renesans. Kolej w Małopolsce rozwija się – z roku na rok staje się coraz bardziej nowoczesna – komentuje cytowany w komunikacie prasowym Łukasz Smółka, wicemarszałek województwa małopolskiego. Podczas podpisania umowy obecni byli również wicemarszałek Witold Kozłowski, prezes zarządu Newagu Zbigniew Konieczek wraz z wiceprezesem Józefem Michalikiem, a także Radosław Włoszek, prezes zarządu Kolei Małopolskich, któremu towarzyszył Paweł Pachoł, wiceprezes zarządu spółki.
Podczas podpisania umowy samorządowcy zadeklarowali dążenie do realizacji zamówienia w pełnym zakresie, to jest dostawy wszystkich 25 pojazdów. Każdy z nich będzie w pełni dostosowany do obsługi potrzeb osób o ograniczonej mobilności, poruszających się na wózkach inwalidzkich, czy kobiet w ciąży, dzieci, osób starszych oraz pasażerów z ciężkim bagażem, w tym rowerami. – Udogodnieniem dla osób słabosłyszących, z aparatami słuchowymi będzie pętla indukcyjna na całej długości pojazdu. Komunikaty w pociągach będą wygłaszane w języku polskim oraz angielskim – czytamy w komunikacie prasowym.